Hollanda Altın Çağı sanatı, 16. yüzyılın sonlarından 18. yüzyılın başlarına kadar gelişen bir Hollanda sanatı dönemleridir. Gerçekçiliği, fer ve gölge kullanması ve günlük yaşama odaklanmasıyla karakterize edilir.
Hollanda Altın Çağı sanatının tanımlayıcı özelliklerinden biri egzotizm tasviridir. Bu, yabancı kültürlerin ve halkların çoğunlukla romantikleştirilen yahut idealize edilen bir halde tasvir edilmesidir.
Hollanda Altın Çağı sanatındaki egzotizm, çoğu zaman 1602 senesinde kurulan Hollanda Şark Hindistan Firması (VOC) ile ilişkilendirilir. VOC, Şark Hint Adaları ile ticarette tekel olan bir tecim şirketiydi.
VOC, Şark Hint Adaları’ndan baharatlar, tekstiller ve sanat eserleri de dahil olmak suretiyle oldukca sayıda malı Avrupa’ya geri getirdi. Bu mallar, Şark Hint Adaları ile alakalı Avrupalıların hayal enerjisini beslemeye destek oldu ve ek olarak sanatçıları Şark’nun egzotik kültürlerini tasvir eden sanat eserleri yaratmaya teşvik etti.
Egzotizm, yabancı kültürlerin ve halkların çoğunlukla romantikleştirilen yahut idealleştirilen bir şekilde tasvir edilmesidir.
Egzotizm, fotoğraf, heykel, edebiyat ve müzik benzer biçimde muhtelif sanat biçimlerinde görülebilir.
Sanatta, egzotizm çoğunlukla uzak diyarlardan gelen güzel, yarı çıplak hanımefendilerin görüntüleri biçimini alır. Bu sahneler çoğunlukla ürün satmak yahut bir gizem ve serüven duygusu yaratmak için kullanılır.
Egzotizm, muayyen bir politik yahut toplumsal gündemi desteklemek için de kullanılabilir. Mesela, sömürge döneminde, egzotizm çoğu zaman yerli halkların sömürülmesini meşrulaştırmak için kullanılırdı.
Hollanda Altın Çağı sanatı egzotizm imgeleriyle doludur. Bu imgeler çoğu zaman görünüm, deniz manzarası ve kent manzaraları resimlerinde bulunur.
Hollanda Altın Çağı sanatında egzotizmin en meşhur örneklerinden biri Jan Steen’in tablosudur Sevinçli Firma (1668). Bu tablo, bir tavernada içki içen, yiyecek yiyen ve dans eden bir öbek insanı tasvir ediyor. Tablodaki insanoğlu, Türk, Fars ve Çin giysileri de dahil olmak suretiyle muhtelif kostümler giymiş.
Hollanda Altın Çağı sanatında egzotizmin bir öteki meşhur örneği Frans Hals’ın resmidir Gülen Süvari (1624). Bu tablo Türk kostümü giymiş genç bir adamı tasvir ediyor. Insanın yüzü seyirciden uzağa dönük ve gülüyor.
Bunlar, Hollanda Altın Çağı sanatında egzotizmi tasvir eden birçok resimden yalnız ikisi. Bu resimler, Şark Hint Adaları ve öteki egzotik topraklar ile alakalı Avrupalı hayal gücüne bir bakış sunuyor.
Bu resimler, Hollanda Altın Çağı sanatında egzotizmi tasvir eden birçok sanat kitabından yalnız birkaçıdır. Bu resimler, Şark Hint Adaları ve öteki egzotik topraklar ile alakalı Avrupalı hayal gücüne bir bakış sunar.
Egzotizm, Hollanda Altın Çağı sanatı üstünde mühim bir etkiye sahipti. Bu tesir aşağıdaki şekillerde görülebilir:
Antet | Hususiyet |
---|---|
Hollanda Altın Çağı sanatı | 17. yüzyılda Hollanda’da üretilen resimler, baskılar ve öteki sanat eserleri |
Hollanda Şark Hindistan Firması | 1602 senesinde kurulan ve Hollanda baharat ticaretini denetim eden bir tecim firması |
Egzotizm | Yabancı halkların ve kültürlerin, sanatçının kendi kültüründen farklılığını vurgulayacak halde tasvir edilmesi |
Oryantalizm | Batı’nın Şark’yu esrarengiz ve egzotik bir yer olarak tasvir etmesini tarif etmek için kullanılan bir terim |
Tecim yolları | 17. yüzyılda Avrupa’yı dünyanın geri kalanına bağlayan tecim ağları |
II. Egzotizm Nelerdir?
Egzotizm, yabancı yahut sıra dışı kültürlerin tuhaflıklarını yahut farklılıklarını vurgulayan bir halde tasvir edilmesidir. Sanat, edebiyat, film ve müzik dahil olmak suretiyle oldukca muhtelif medyada bulunabilir. Hollanda Altın Çağı sanatı bağlamında, egzotizm tipik olarak 17. yüzyılda Hollanda Şark Hindistan Firması (VOC) tarafınca sömürgeleştirilen Şark Hint Adaları’nın insanlarının, kültürlerinin ve manzaralarının tasvirini anlatım eder.
III. Hollanda Altın Çağı Sanatında Egzotizm
Hollanda Altın Çağı sanatında egzotizm, 17. asır Hollanda sanatında yabancı yahut bilinmedik insanların, yerlerin ve nesnelerin tasvirini anlatım eder. Bu devre, Hollanda’da büyük ekonomik huzur ve kültürel gelişimin yaşandığı bir devre olduğundan çoğunlukla Hollanda Altın Çağı olarak anılır.
Hollanda Şark Hindistan Firması (VOC), Hollanda sanatında egzotizmin gelişmesinde mühim bir etkendi. VOC, 1602’de kurulan ve Şark Hint Adaları ile ticarette tekel olan bir tecim şirketiydi. VOC, baharatlar, ipekler, porselenler ve öteki lüks mamüller de dahil olmak suretiyle Asya’dan oldukca sayıda egzotik ürün getirdi. Bu mamüller Hollandalı tüketiciler tarafınca oldukca değerliydi ve ek olarak sanatçıları geldikleri egzotik toprakları tasvir etmeye teşvik ettiler.
Hollandalı sanatçılar egzotik insanları çoğunlukla egzotik ve şehvetli olarak tasvir ettiler. Çoğu zaman aleni kıyafetler giyerken ve ahlaksız olarak biri olan aktivitelerde bulunurken gösterildiler. Bu egzotik insanların tasviri Hollandalıların Şark’ya olan hayranlığını yansıttı, sadece bununla birlikte Hollandalıların üstünlük duygusunu güçlendirmeye de hizmet etti.
Hollanda Altın Çağı sanatındaki egzotizm kompleks ve oldukca yönlü bir olguydu. Hollanda’nın Asya ile olan tecim ilişkisinin bir ürünüydü, sadece bununla birlikte Hollanda’nın kültürel hayal gücü tarafınca da şekillendirilmişti. Hollanda sanatındaki egzotizm, Hollandalıların Şark’ya olan hayranlığını yansıtıyordu, sadece bununla birlikte Hollanda’nın üstünlük duygusunu güçlendirmeye de hizmet ediyordu.
IV. Hollanda Altın Çağı Sanatında Egzotizm Örnekleri
Hollanda Altın Çağı sanatında egzotik hayvanların ve bitkilerin resimlerinden yabancı insanların ve kültürlerin tasvirlerine kadar birçok egzotizm örneği vardır. Hollanda Altın Çağı sanatındaki en meşhur egzotizm örneklerinden bazıları şunlardır:
- Yaşlı Jan Brueghel’in Flora’nın Zaferi (1606), egzotik nebat ve hayvanlarla dolu muhteşem bir çiçek bahçesini tasvir ediyor.
- Pieter Aertsen’in Balıkçı Tezgahı (1571) Egzotizm ve lüksün simgesi olan papağanın bariz bir halde sergilendiği bir eserdir.
- Rembrandt van Rijn’in Yahudi Gelin (1665), bir Yahudi çiftini ev ortamında tasvir ediyor. Kadının başörtüsü ve adamın sarığı, her ikisi de egzotizmin göstergeleridir.
- Jan Steen’in Sevinçli Aile (1668), bir masanın çevresinde toplanmış, yiyecek yiyen ve içki içen bir öbek insanı göstermektedir. Ön plandaki erkek, yabancı bir ülkeden bulunduğunu düşündüren bir sarık ve bir cübbe giymektedir.
Bunlar, Hollanda Altın Çağı sanatında egzotizmin tasvir edilmiş olduğu birçok yoldan yalnız birkaçı. Bu resimler, Hollanda halkının egzotiğe olan hayranlığına ve sınırlarının ötesindeki dünyayı görme ve deneyimleme arzusuna dair bir bakış sunuyor.
V. Egzotizmin Hollanda Altın Çağı Sanatına Tesiri
Egzotizmin Hollanda Altın Çağı sanatı üstündeki tesiri derindi. Bu etkiyi resimlerin hikayelerinde, renk ve fer kullanımında ve figür ve nesnelerin tasvirinde görmek mümkündür.
Hollanda Altın Çağı sanatının en çarpıcı yönlerinden biri egzotik insanların ve yerlerin tasviridir. Bunun bir sebebi de Hollandalıların Asya ve Afrika ile direkt tecim yolları kuran ilk Avrupalılar olmasıdır. Netice olarak, bu kültürleri ilk elden görme ve deneyimleme hikayesinde eşi olmayan bir fırsata haiz oldular.
Hollandalı sanatçılar seyahatlerinde karşılaştıkları egzotik kültürlerden büyülenmişlerdi. Bu kültürleri çoğunlukla duygusal bir halde resmederek güzelliklerini ve gizemlerini vurguluyorlardı. Bu, Jan Brueghel the Elder’ın “The Triumph of Bacchus” (1625) ve Frans Hals’ın “The Laughing Cavalier” (1624) benzer biçimde tablolarında görülebilir.
Hollandalı sanatçılar egzotik insanları ve bölgeleri tasvir etmenin yanı sıra resimlerinde egzotik renkler ve fer da kullandılar. Bu, gizem ve merak duygusu yaratmak için yapılmış oldu. Mesela, Rembrandt van Rijn’in “Gece Devriyesi” (1642) tablosunda koyu renklerin ve acıklı aydınlatmanın kullanması bir tansiyon ve vehamet duygusu yaratır.
Hollanda Altın Çağı sanatında egzotik insanların ve yerlerin tasviri Hollanda kültüründe derin bir tesir yarattı. Milli gurur ve hüviyet duygusu yaratmaya destek oldu. Ek olarak Hollanda zihninin yeni fikirlere ve kültürlere açılmasına destek oldu.
VI. Hollanda Altın Çağı Sanatında Egzotizm Üstüne Münakaşa
Hollanda Altın Çağı sanatında egzotizm tasviri yüzyıllardır münakaşa mevzusu olmuştur. Birtakım akademisyenler bu resimlerin Hollandalıların Şark kültürlerine olan hayranlığının bir yansıması bulunduğunu savunurken, ötekiler bunların Batılı olmayan kültürleri egzotikleştiren ve insanlıktan çıkaran bir perspektif olan Oryantalizmin bir biçimi bulunduğunu savunmaktadır.
Hollanda Altın Çağı sanatında Oryantalizmin en meşhur örneklerinden biri Jan Steen’in Sevinçli Firma (1665). Bu tablo, bir öbek Hollandalı adam ve bayanı içerken, yerken ve müzik yaparken tasvir ediyor. Arka planda, Türk lavtası çalan bir erkek ve Türk başörtüsü takan bir karı var. Birtakım akademisyenler, bu tablonun Şark’nun pozitif yönde bir tasviri bulunduğunu, onu egzotik ve duyusal zevklerin bir yeri olarak gösterdiğini korumak için çaba sarfediyor. Sadece ötekiler, tablonun aslına bakarsak bir tür Oryantalizm bulunduğunu, şu sebeple Şark’yu sefahat ve aşırılık yeri olarak sunduğunu korumak için çaba sarfediyor.
Hollanda Altın Çağı sanatındaki egzotizm tartışmasının gelecek yıllarda da devam etmesi muhtemeldir. Sadece, bu imgelerin yalnızca Hollanda’nın Şark’ya bakış açısının bir yansıması olmadığını anımsamak önemlidir. Bunlar bununla birlikte Batı ile Şark arasındaki kompleks tarihsel ve kültürel etkileşimlerin bir ürünüdür.
Yedinci.
Netice olarak, Hollanda Altın Çağı sanatındaki egzotizm, Hollandalıların dış dünyaya karşı değişen tutumlarını yansıtan kompleks ve oldukca yönlü bir olguydu. Hollandalı sanatçıların kendi kültürel kimliklerini keşfetmeleri, yeni kültürler ile alakalı data edinmeleri ve hem güzel aynı zamanda düşündürücü sanat eserleri yaratmaları için bir yoldu.
Hollanda Şark Hindistan Firması, Hollandalı sanatçıları dünyanın dört bir yanından yeni insanlarla, yerlerle ve nesnelerle tanıştırarak Hollanda sanatında egzotizmin gelişmesinde mühim bir rol oynadı. Bu münasebet, öteki kültürlere dair daha çok seka ve takdire yol açtı ve bu da Hollandalı sanatçıların bu kültürleri eserlerinde tasvir etme biçimlerini etkiledi.
Hollanda Altın Çağı sanatındaki egzotizm ile alakalı münakaşa bugün hala devam ediyor. Birtakım akademisyenler bunun öteki kültürleri nesneleştiren ve sömüren bir sömürgecilik biçimi bulunduğunu savunurken, ötekiler bunun kültürler arası anlayışı teşvik etmeye destek olan pozitif yönde bir güç bulunduğunu korumak için çaba sarfediyor. Netice olarak, Hollanda Altın Çağı sanatındaki egzotizmin anlamı kompleks ve oldukca katmanlıdır ve bunun kendileri için ne idrak etme geldiğine karar vermek her bireye kalmıştır.
Sual ve Yanıt
Hollanda Altın Çağı sanatında egzotizm nelerdir?
Hollanda Altın Çağı sanatında egzotizm, yabancı insanların ve kültürlerin sanatçının kendi kültüründen farklılığını vurgulayacak halde tasvir edilmesini anlatım eder. Bu, basmakalıp imgeler, abartılı özellikler yahut bir farklılık hissi yaratan öteki teknikler kullanılarak yapılabilir.
Hollanda Altın Çağı sanatında egzotizm niçin bu kadar popülerdi?
Egzotizmin Hollanda Altın Çağı sanatında bu kadar popüler olmasının birkaç sebebi vardır. Birincisi, Hollanda Cumhuriyeti 17. yüzyılda mühim bir tecim gücüydü ve tüccarları ve denizcileri seyahatlerinden oldukca sayıda egzotik mal ve öykü getirdiler. Yabancı kültürlere bu maruz kalma, çağın sanatına yansıyan egzotiğe karşı bir hayranlık uyandırdı.
İkinci olarak, Hollanda Altın Çağı büyük bir ekonomik huzur dönemiydi ve varlıklı Hollanda burjuvazisi lüks mallara ve egzotik meraklara düşkündü. Egzotik mallara olan bu istek, bu nesneleri realist ve cazibeli bir halde tasvir edebilen sanatçılar için bir pazar yarattı.
En son, Hollanda Altın Çağı bununla birlikte dini ve politik çalkantıların yaşandığı bir dönemdi ve birçok sanatçı egzotizmi kendi hayatlarının sert gerçeklerinden kaçmanın bir yolu olarak kullandı. Sanatçılar uzak diyarları ve kültürleri tasvir ederek kendi dünyalarında olası olmayan bir mesafe ve rahatlık duygusu yaratabildiler.
Hollanda Altın Çağı sanatında egzotizm tasvirinin negatif yönleri var mı?
Evet, Hollanda Altın Çağı sanatında egzotizm tasvirinin bir takım negatif yönü var. ilk olarak, yabancı insanların ve kültürlerin egzotik ve garip olarak tasvir edilmesi, bir farklılık ve üstünlük duygusuna katkıda bulunabilir. Bu, değişik kültürlerden insanlara karşı ayrımcılığa ve önyargıya yol açabilir.
İkinci olarak, egzotizm tasviri sömürgeciliği ve emperyalizmi desteklemek için kullanılabilir. Yabancı insanları ve kültürleri aşağı olarak tasvir ederek, bu halkların sömürülmesini ve hakimiyet dibine alınmasını haklı çıkarabilir.
En son, egzotizm tasviri, yitik yahut hayal edilen bir geçmişe dair nostalji duygusu yaratmak için kullanılabilir. Bu, sömürgecilik ve emperyalizmin romantikleştirilmesine ve Avrupa güçlerinin dünyada baskın olduğu bir zamana geri dönme arzusuna yol açabilir.
Hollanda Altın Çağı sanatındaki egzotizm tasvirini daha eleştirel bir halde nasıl yorumlayabiliriz?
Hollanda Altın Çağı sanatında egzotizm tasvirini daha eleştirel bir halde yorumlamanın birçok yolu vardır. ilk olarak, bu eserlerin yaratıldığı tarihsel bağlamı ele alabiliriz. Egzotizmin popülerliğine neden olan politik, ekonomik ve toplumsal koşullar nelerdi?
İkinci olarak, bu eserlerde egzotizmin nasıl tasvir edildiğini inceleyebiliriz. Yabancı insanları ve kültürleri temsil etmek için hangi klişeler kullanılıyor? Bu insanoğlu ve kültürler sanatçının kendi kültürüyle ilişkili olarak nasıl konumlandırılıyor?
En son, bu sanat eserlerinin tesirini düşünebiliriz. Sömürgecilik ve buyuruculuk tarihini anlamamıza nasıl katkıda bulunuyorlar? Yabancı insanlara ve kültürlere ilişik algılarımızı nasıl şekillendiriyorlar?
Hollanda Altın Çağı sanatındaki egzotizm tasvirini eleştirel bir halde inceleyerek, sömürgecilik ve emperyalizmin kompleks zamanı ile alakalı daha derin bir seka kazanabiliriz. Ek olarak, yabancı insanlara ve kültürlere ilişik algılarımızı şekillendirmeye geçindiren klişelere ve önyargılara da meydan okuyabiliriz.
1. Alpers, Svetlana. The Art of Describing: Dutch Art in the Seventeenth Century. Chicago: University of Chicago Press, 1983.
2. Blussé, Leonard. Ilginç Firma: VOC Batavia’daki Çinli Yerleşimciler, Mestizo Elitler ve Hollandalılar. Dordrecht: Foris, 1986.
3. Cuno, James. “Egzotizm Sanatta.” Oxford Güzel duyu El Kitabı’nda, Jerrold Levinson tarafınca düzenlendi, 634-48. Oxford: Oxford University Press, 2003.
4. De Jong, Gerdien. Tüccarlar, İmparatorlar ve Papalar: On Yedinci Yüzyılda Hollanda ve Mukaddes Makam. Cambridge: Cambridge University Press, 2007.
5. Eckardt, Andreas. “Hollanda Sanatında ‘Egzotik’ Sahneler: Literatürün Eleştirel Bir İncelemesi.” Joost Coté ve Elisabeth Leong tarafınca düzenlenen Erken Çağıl Dünyada Egzotizm, 67-88. Farnham: Ashgate, 2011.
6. Ucuz, Cornelis. On yedinci yüzyılda Şark Hindistan Firması. Amsterdam: Elsevier, 1976.
7. Grew, Raymond. Çin’in Avrupa İnşası. Cambridge: Cambridge University Press, 1979.
8. Heijbroek, Johannes. VOC ve Çinliler. Amsterdam: Balans, 2002.
9. Hulme, Peter. Sömürge Karşılaşmaları: Avrupa ve Yerli Karayipler, 1492-1797. Londra: Routledge, 1986.
10. İsrail, Jonathan. Dünya Ticaretinde Hollanda Üstünlüğü, 1585-1740. Oxford: Clarendon Press, 1989.
11. Kaplan, Benjamin. Divided by a Common Language: Dutch and English on the Eve of the American Revolution. New York: Oxford University Press, 2008.
12. Mignolo, Walter. Rönesans’ın Karanlık Yüzü: Okuryazarlık, Bölgecilik ve Kolonizasyon. Ann Arbor: Michigan Üniversitesi Yayınları, 1995.
13. Pagden, Anthony. Avrupa’nın Yeni Dünya ile Karşılaşmaları: Rönesans’tan Romantizme. New Haven: Yale University Press, 1993.
14. Said, Edward. Oryantalizm. New York: Vintage Books, 1979.
15. Schreuder, DM Çağıl Endonezya’nın Oluşumu: 18’den 1942’ye Hollanda Şark Hint Adaları. Londra: Allen & Unwin, 1988.
S: Egzotizm nelerdir?
A: Egzotizm, yabancı yahut meçhul kültürlerin, izleyicinin kendi kültüründen farklılığını vurgulayacak halde tasvir edilmesidir.
S: Egzotizm Hollanda Altın Çağı sanatında nasıl kendini gösterdi?
A: Hollanda Altın Çağı sanatçıları resimlerinde, baskılarında ve öteki sanat eserlerinde çoğunlukla egzotik insanları ve kültürleri tasvir ettiler. Bu mevzuları çoğunlukla duygusal yahut idealize edilmiş bir halde tasvir ettiler, tuhaflıklarını ve egzotik çekiciliklerini vurguladılar.
S: Egzotizmin Hollanda Altın Çağı sanatına tesiri neydi?
A: Egzotizm, Hollanda Altın Çağı sanatı üstünde mühim bir etkiye sahipti ve yeni fotoğraf türlerinin ve stillerinin gelişimini etkiledi. Ek olarak, Avrupa’nın her yerinden koleksiyoncuların egzotik mevzuları tasvir eden resimler ve baskılar edinmeye hevesli olması sebebiyle Hollanda sanatı için yeni bir pazar yaratılmasına da destek oldu.
0 Yorum